Waarom is het druk in de praktijk?

Het komt vaker voor dat men moet wachten op een afspraak voor het spreekuur. Ook bij telefonisch contact met de praktijk, staat u soms een tijd in de wacht. Misschien vaker dan u gewend bent of prettig vindt. Dit komt omdat de zorg is veranderd in de afgelopen jaren.

Wat zijn de redenen waarom het drukker is in de praktijk?

  • Patiënten bezoeken tegenwoordig sneller de huisarts vanwege kleine klachten dan vroeger.  Dit heeft onder andere te maken met ‘Googelen’ en sociale media.
  • Mensen willen of mogen niet ziek zijn, vanwege hun werk. Een ziekte moet zo snel mogelijk over zijn, daarom komen ze sneller bij de huisarts.
  • We zien meer psychische problemen, deze consulten kosten meer tijd.
  • Mensen worden steeds ouder met steeds meer verschillende gezondheidsproblemen, hierdoor hebben we meer tijd nodig voor een patiënt.
  • Patiënten komen sneller terug van de specialist/ziekenhuis naar de huisarts.
  • Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen, blijven langer thuis of in kleinschalige wooneenheden wonen, waar de zorg door de huisarts gegeven wordt.
  • Consulten zijn tegenwoordig vijftien minuten, omdat tien minuten vaak te kort was om de patiënt goed te woord te staan. Hierdoor kunnen we minder patiënten op een dag zien.

Wat kunt u zelf doen om uzelf en ons te helpen?

  • Bestel uw medicijnen zo veel mogelijk via MijnGezondheid.Net of maak gebruik van de herhaalservice van de apotheek. Informeer hiernaar bij uw apotheek.
  • Zoek niet op sociale media naar antwoorden op uw gezondheidsvragen, maar raadpleeg thuisarts.nl of  Moet ik naar de dokter.
  • Twijfelt u of u een afspraak moet maken? Kijk dan op Moet ik naar de dokter voor advies.
  • Heeft u een korte vraag? Bijvoorbeeld over de uitslag van een onderzoek, medicatie of naar aanleiding van een eerder consult? Deze kunt u via een e-consult stellen via MijnGezondheid.Net.
  • Blijf alstublieft vriendelijk voor elkaar en voor onze collega’s.